4 gezonde voordelen van asperges

Veel mensen kunnen niet wachten tot in het voorjaar het aspergeseizoen weer van start gaat. Logisch, want ze zijn ontzettend lekker en gezond. Maar, daarnaast zitten er ook nog een aantal andere voordelen aan het eten van asperges.

Lees meer »

Paastips

Tijdens de Paasdagen wordt er door de meeste mensen extra aandacht besteed aan een heerlijk uitgebreid ontbijt, brunch of diner. Dit is natuurlijk hartstikke gezellig, met z’n allen aan een grote tafel vol met lekkernijen, maar voor iedereen die bezig is met de slanke lijn is dit toch weer een hele uitdaging. Daarom hebben we een aantal tips op een rijtje gezet voor tijdens de Paasdagen.

Lees meer »

Terugval en verleiding, hoe ga ik hiermee om?

Tegenwoordig worden we constant geprikkeld door onze eetomgeving, vaak zet dit aan tot eten omdat we deze verleidingen niet altijd kunnen negeren. De één kan deze prikkels makkelijker weerstaan dan de ander. Om je tegen dit soort situaties te beschermen en je doelen te kunnen bereiken heb je een goede strategie nodig! Wanneer je eenmaal de knop wilt gaan omzetten naar een gezonde leefstijl, moet je je realiseren dat dit niet zonder slag of stoot gaat. Vallen, opstaan en weer doorgaan…Het hoort er allemaal bij!

Lees meer »

Mindful eten

Je zit op de bank voor de tv en zonder na te denken heb je zo je hele maaltijd naar binnen gewerkt. Of je voelt je een beetje down en zonder dat je het door hebt, heb je zo een halve chocoladereep op. Herkenbaar? Of je je nu blij, verdrietig of boos voelt vaak is eten een manier om je gevoel te kunnen uiten of onderdrukken. Je eet dan vaak even snel iets, voor je het weet is het al op, je voelt je schuldig en je bent totaal niet verzadigd. Gezond en slank worden draait ook om het loslaten van negatieve gedachtes en emoties, zoals angsten, zorgen, boosheid en zelftwijfel.

Lees meer »

Zijn noten gezond of niet?

In noten zit veel vet, voornamelijk onverzadigd vet. Onverzadigd vet verhoogt het goede cholesterol en verlaagt het slechte LDL-cholesterol, wat helpt je bloedvaten gezond te houden. Ongezouten noten zijn in de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum opgenomen. Met een handje noten (25 gram) per dag loop je minder kans op een aantal chronische ziekten. Een grote studie bevestigt volgens het Voedingscentrum dat het regelmatig eten van noten de kans vermindert op hart- en vaatziekten en kanker. Daarnaast zijn er aanwijzingen dat het risico op sterfte door luchtwegziekten, diabetes of infectieziekten verkleint.

Lees meer »